Varehandel: bærekraftig og digital

Hei og velkommen tilbake! Dette er et av de siste innleggene som skrives i regi av valgfaget mitt. Som student på mitt andre år hvor jeg studerer markedsføring og merkevareledelse, så valgte jeg valgfaget Varehandel: bærekraftig og digital. 

Mye av grunnen til at jeg valgte akkurat dette faget er det brede læringsutbyttet man får. Jeg funderte lenge om jeg skulle ta digital markedsføring før jeg tok avgjørelsen.  Istedenfor å velge kun digital markedsføring så valgte jeg Varehandel: bærekraftig og digital. 

Online Utdanning Opplæringen - Gratis bilde på Pixabay
https://pixabay.com/no/illustrations/online-utdanning-oppl%C3%A6ringen-3412473/

Jeg er svært fornøyd med valget. Jeg føler jeg går videre med en bredere og mer relevant kompetanse da jeg skal ut i jobb. Jeg får med meg viktige aspekter ved markedsføring som man ellers ikke ville fått ved å ta andre fag.

Samtidig får jeg den svært ettertraktede kompetansen innenfor digital markedsføring.  Istedenfor å velge fordypning i kun digital markedsføring får man en fordypning i bærekraft. Dette dreier seg mye om hvilken rolle dette utgjør for forbrukerne og målgruppen man retter seg mot. Man lærer mer om hvorfor og hvordan dette kan brukes på en positiv måte. Det legges også vekt på hvordan noen utnytter seg av denne påvirkningskraften på en uetisk måte, og hvorfor man bør stille seg kritisk til markedsføringen enkelte selskaper utøver.

Kurset deles opp i seks deler:

1. Introduksjon til varehandelsledelse

2. Forsyningskjeder og markedsføringskanaler

3.
Strategiske allianser

4.
Bærekraftig markedsføring i varehandel

5.
E-varehandel

6.
Digital Markedsføring

Behov og potensial for samarbeid mellom varehandel og høyere ...
https://www.nifu.no/news/behov-og-potensial-for-samarbeid-mellom-varehandel-og-hoyere-utdanning/

Min erfaring med emnet så langt

Mye av grunnen til at jeg så lagt har opplevd dette valgfaget som en suksess stammer fra mine forelesere. Vi har vært så heldig å bli tildelt forelesere med en svært bred kompetanse som har enormt mye god kunnskap. I første til tredje delen av kurset hadde vi Per Ivar Seljeseth. Han var ansvarlig for å gi oss en god oversikt over hva vi kunne forvente av emnet. Per Ivar ga oss en mer utdypende oversikt over hvordan forsyningskjeder og markedsføringskanaler kan være lagt opp hos ulike bedrifter. Vi fikk en fordypning i hvordan en franchise er lagt opp og hvilke ulemper og fordeler dette kan ha.

I fjerde del av kurset var det Thore Larsgård som sto klar for å gi oss kunnskap. Det var i denne delen hvor bærekraft var det store temaet. Bloggen ble startet samtidig. Gjennom den fjerde delen har vi hatt en rekke gjesteforelesere som har kommet med interessante innspill om hvordan nye bedrifter stadig har en mer bærekraftig tilnærming til markedet, hvordan de spiller på dette, og hvorfor markedet har blitt så stort. Majoriteten av blogginnleggene har basert seg på forelesningene i den 4. delen. Vi har også fått kurs i viktige verktøy som Google Ads & Google Analytics samt Facebook Blueprint. Noe som ansees som verdifullt for fremtidig arbeidsgivere.

Best Google Analytics Reports for Beginners

Jeg ser veldig frem til å fortsette med del 5 som jeg tror har vært en av de delene jeg har vært mest spent på. Det blir spennende å se om det lever opp til forventningene.

Jeg håper jeg fikk presentert emnet og læringsutbyttet på en oversiktlig måte for deg som er interessert i faget. Hvis du som leser skal velge emnet neste år vil jeg anbefale dette på det varmeste.

Det var det for denne gang, vi blogges!

-David Høiseth

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *